Akira Toriyama
2007.01.18. 20:09
Akira Toriyama
Szletett: 1955 prilis 5. Teljes neve: Akira Toriyama Szletsi hely: Nagoya klvrosa, Aichi Prefecture Apja: Karasu Anyja: Tonbi Hga: Uzura (2 vvel fiatalabb Akirnl) Felesge: Yoshimi Toriyama Kt gyerekk: Sasuke, fi , 1987 prilisban szletett s 1990 oktber vgn szletett egy lnyuk is. Hzillataik: 1. Dr. Slump alatt (1980-1984): Kutyk: Turbo-maru, Turbo-Maru II Macska: Ohiru Madarak: Koechi, Ichirou, Kii, Grey, Hime 2. Dragon Ball alatt (1984-1995): Kutya: Matoryoushiku (AKA Mato; egy szibriai Husky, nevt egy orosz jtk utn kapta), s Toma, (egy Welsh Corgi; egy szjtk "Mato"-rl) Macska: Koge ("prklt"; ez egy tiszta fekete macska) Munkahelye: Madr Studi (A "Toriyama" annyit jelent, hogy "Madr hegy". Ez okbl kifolylag nha cigaretts madrnak brzolja magt.) Szerkesztõk: Torishima Kazuhiko, a Dr. Slump, s a Dragon Ball szerkesztõje egszen az elsõ rsztõl a vgig. (Torishima a Dr. Slumpban egy gonosz tudsknt ,"Mashirito" nven jelenik meg.) Kondo Yu, szerkesztõ Raditz megjelenstõl egszen Cell vgsõ formjig. Azt mondjk, õ az alkotja Freeza alakjnak. 1995 jniusban Kondo volt a fõszerkesztõ segdje a "Monthly Shonen Jump"-nak. Takeda Fuyuto, szerkesztõ Cell vgsõ talakulstl egszen a Dragonball vgig. Õ alkotta elõszõr Majin Buu alakjt. (ami egy feltûnõ hasonlsg, mert õ is izmos.) 1995 jniusban Takeda mg Akira Toriyama szerkesztõje volt. Segdje: Matsuyama Takashi Termszete: Flnk, s elõnyben rszesti az oszg lgkrt a vros lgkre mellett Hobbija: szabadidejben szeret csaldjval lenni, modelleket pteni, videojtkokat jtszani s motorozni. Befolyssal volt r: gyerekknt szeretett rajzolni s nagyon megihlette a Disney "101 Kiskutya" cmû rajzfilme. Bartai: Katsura Masakazu, a Wingman szerkesztõje, Video Girl Ai, Shadow Lady. Toriyama s Katsura hossz vek ta bartok. Sõt Toriyama mr belerta Katsurt egy Dr. Slump trtnetbe is. Sajt maga jellemzse: Toriyama sajt magt vagy egy kicsi szltol robotnak mutatja be, vagy mint egy maszkosembert, vagy mint egy dohnyz madarat. Tbbszr megjelenik a Dr. Slumpban, s ktszer jelenik meg a Dragonballban egy robotknt.
Nhny interj vele:
1 interj:
Az albbi interj a "Perfect Collection" sorozatban jelent meg, a 2. "Story Book" s a 4. "World Guide" cm ktetben:
Krds: Nos, mivel a 2. ktet a Trtneti tmutat (Story Book), szeretnk pr krdst feltenni a trtnettel
kapcsolatban. Elszr is, mirt kezdted el a Dragon Ball-t?
Akira Toriyama: Miutn befejeztem a Dr. Slump-ot, azon gondolkoztam mi legyen a kvetkez munkm, s errl a fnkmmel, Torishima-sannal is sokat tancskoztam. Akkoriban nagyon lveztem a Jackie Chan filmeket, a Rszeges Mestert tbb mint hsszor lttam. Mivel annyira tetszett gy dntttem csinlok egy "kung-fu kid" mangt. Az tletemet elmondtam Torishima-sannak, s megrtuk a Dragon Boy-t. Az olvasknak tetszett, s ez lett az egsznek az alapja.
K: s mi volt a Dragon Ball alaptlete?
AT: A Dr. Slump egy nyugati stlus manga volt, ezen akartam vltoztatni, s egy knai alap mangt csinlni, ezrt vlasztottam alapul a "Saiyuuki"-t (az eredeti knai legenda, amelynek szerepli a Dragon Ball karaktereinek alapjul szolgltak). A "Saiyuuki" nagyon kpzeletgazdag, rengeteg kaland s izgalom van benne, s gy gondoltam egy "modern Saiyuuki"-t kellene csinlnom. Ha pedig megvan az alap, azt mr knnyen olyann alakthatom amilyennek nekem tetszik ^_^.
K: Az els vzlatok alapjn gy tnik hogy Gokut eredetileg majomnak szntad.
AT: Pontosan, mint "Saiyuuki". De vltozatlanul nem lett volna elg eredeti, ezrt norml embernek alkottam. Azonban kellett valami klnleges fizikai kpessg is. A "Dragon Boy" hsnek szrnyai voltak, s n valami hasonlra gondoltam. gy szletett meg Goku farka. Aztn ott volt a 7 Srknygmb amelyek ha valaki sszegyjti mindet, teljestenek egy kvnsgot. gy reztem a felkutatsuk valami hasonl utazs mint a "Saiyuuki"-ban.
K: Szval ez volt az alaptlet. s a Tenkaichi-Budokai-ig (A Harci Mvszetek Nagy Tornja) vgig meg is maradt mint vezrfonal.
AT: Igen. Bulma volt a Sanzu szerzetes, Oolong Chohakkai s Yamucha Sagoju. Kezdetben gy gondoltam a trtnet a ht gmb sszegyjtsvel be is fejezdik.
K: s ksbb, amikor a Tenkaichi-Budokai-t kezdted, azt hogy talltad ki?
AT: A Budokai-ig a Dragon Ball nem volt igazn npszer. Egyszer Torishima-san azt mondta: "A hsd kiss sztszrt, nincs benne semmi megfoghat. Nincs semmi hatrozott clja. Ezrt nem npszer." Rossz nven vettem hogy tmadja a figurmat, hiszen szndkosan alkottam ilyenre. Tnyleg rosszul esett a dolog, de rtettem mire gondolt. Ezrt leltem gondolkodni: "Jobb ha npszerbbre csinlom." Elgondolkoztam mit akarhat Goku s szinte egyrtelmen jtt a vlasz: "Ers akarok lenni." Gondoltam ezen a vonalon indulok el. A Dr. Slump-ban volt egy Grand Prix, ami nagyon npszer volt, gyhogy alkottam egy msik versenyt. A Tenkaichi-Budokai-t. Gokun kvl az sszes szereplt kidobtam, visszahoztam Zsenilis Teknst s kitalltam
Kulilint. s hirtelen, a Dragon Ball npszer lett.
K: De Goku nem gyztt a versenyen, ahogy a legtbb hs tette volna.
AT: Igen. Csak harmadik alkalommal hagytam gyzni. A verseny alatt az olvask gy gondolhattk: "A vgn Goku gyis gyzni fog!" Tudvn hogy az emberek gy gondolkoznak, s mivel olyan gonosz vagyok, lehetetlen volt hogy gyzni hagyjam ^_-.
K: A Tenkaichi-Budokai volt a trtnet els fordulpontja. Utna jtt a Vrs Szalagrend Hadserege.
AT: A Vrs Szalagrend Hadserege nagyon hasonltott a Budokaira, csak nem verseny volt. Akkoriban sokat jtszottam egy SNES jtkkal, a Spartan X-szel. Egyre ersebb s ersebb ellenfelek jttek s le kellett gyzni ket. Pont mint a kung-fu filmekben. Mivel elg sokat jtszottam, felhasznltam az tletet.
K: s vgl megjelent Piccolo-Daimao.
AT: Addig egyetlen gonoszt sem lehetett igazn gyllni. Egy igazn gonosz karaktert akartam alkotni, s Piccolo-Daimao az is volt. Ez volt az a rsz aminek a rajzolst a leginkbb lveztem.
K: Ezek utn az ellenfelek elkezdtek ersdni.
AT: Kezdetben a Fld legersebbjei, aztn az idegen Saiayinok. A szereplk egyre magasabbra trtek az univerzumban. Amikor Freeza elszr eszembe jutott csak egy fldesr volt, aki a vilg leggonoszabbja. Vgl az univerzum fldesura lett belle. De egy egyszer "ellensgtpols" rossz lett volna ezrt talltam ki a Ginyuu Klnleges Alakulatot. A fiam nagy rajongja volt a "fighting force" TV msoroknak (ezek a msorok nagyon npszerek japnban, hasonlak az amerikai Power Rangers-hez), mindig azokat nzte. Valami ilyesmit tettem a trtnetbe. Radsul a msorokat a TOEI ksztette aki a Dragonball Z-t is...
K: Majd kvetkeztek a Kiborgok s Cell...
AT: Ht, mivel a szereplk az univerzum legersebbjeiv vltak, nem maradt ms amit legyzhettek volna, csak az id. Ezrt kerlt a trtnetbe az idutazs, ami igen megneheztette a dolgomat. Olyan volt mintha egy nagy mocsrba tvedtem volna, vagy valami ilyesmi. ltalban azzal foglalkozom mi fog trtnni a hten, s nem tudom mi lesz azutn. Akkoriban viszont folyamatosan egyeztettem a fnkmmel, mit fogok csinlni a jv hten ^_^.
K: A Cell saga utn mindenki azon tndtt Gohan tveszi-e a kzponti szerepet...
AT: Azt akartam hogy Gohan legyen az j hs. De nem jtt be. gy tnt az emberek nem elgedettek a fszereplvel amikor sszehasonltjk Gokuval.
K: Tnyleg, ki a kedvenc karaktered?
AT: Hmm... Azt hiszem Piccolo. A rosszfik kzl Piccolo-Daimao volt a kedvencem, s azutn is Piccolo maradt a legkedvesebb. De Gokut legalbb annyira kedvelem. Vegeta..., ht t nem szeretem annyira, de nagyon hasznos volt, sokszor j szolglatot tett. Mostanban pedig igazn lvezetes volt Satan-t rajzolni. Sosem gondoltam volna hogy Satan ilyen fontos szereplv vlik. Eredetileg egy "egyjelenetes" szereplnek szntam. Az oka hogy Satan fontoss vlt taln az, hogy tnyleg lvezem a hlye ponok kiagyalst, jobban mint a csatajeleneteket ^_^.
K: Ez igaz Gotenksre is igaz? Egy "legenda" szerint mikor a fnkd Takeda-san ltta a nevet a kiadban, mindig nevetsre fakadt, htrl-htre.
AT: Azt hiszem a szvem mlyn mindig is gag-manga mvsz voltam ^_^. Mindig az jut eszembe hogy folyton sokan tmadnak egyetlen ellenflre. Ez elg gyva dolog ha jobban belegondolsz. gyhogy a harcosok folyton vltottk egymst, cserldtek.
K: s a vgn, a Majin Buu elleni csatban Goku nevet utoljra igaz?
AT: Pontosan. Amolyan "Jl csinltam, bszke vagyok magamra" mdon. Harcolni egy-egy elleni csatban, brmilyen ers is az ellenfl, ez Goku legnagyobb vgya nem igaz?
K: A mangt vgiggondolva tnyleg ez az amit Goku akar. Nagyon ksznm hogy idt szaktottl rm.
2 interj:
K: Mivel a 4. ktet cme Vilgkalauz, taln kezdjk a vilggal. A Dragonball vilga eltr a vals vilgtl igaz?
AT: Igen, az sszes ltalam rt manga kitallt vilgokban jtszdik. Mr az els munkm ta gy dolgozom. A Penguin Village-ben szintn "Fldnek" neveztk a vilgot, azonban az nem egszen az a Fld amit mi ismernk. Cashman hasonlt a vals vilgra, de egy nemltez orszgban jtszdik.
K: Mirt kitallt vilgokat vlasztasz?
AT: Mert gy sokkal egyszerbb. Mindig az egyszerbb megoldst vlasztom. Ha a vals vilgot hasznlnm, meg kellene nznem a valsgot mieltt brmit lerajzolok. A hzakat, jrmveket meg hasonlkat. Ha ezektl eltrnk, az emberek azonnal panaszkodnnak.
K: n azt hittem a valsgban sokkal knnyebb gondolkodni, s knnyebb azt lerajzolni amit gy is ismernk...
AT: Tnyleg? Ha nem nzed a valsgot, szabadon kitallhatsz brmit, meg is rajzolhatod. Ezrt szeretem jobban a kitallt vilgokat.
K: A tjkpek rajzolsnl sem nzed a vals tjat?
AT: ltalban nem. Habr kezdetben megfigyeltem pr knai pletet s hasonlt. Amikor elkezdtem a Dragonball-t rajzolni, teljesen ms stlust s klst akartam mint a Dr. Slump-ban. s mivel gy reztem az nyugati-amerikai stlus volt, ezt inkbb keletiesre akartam csinlni. Abban az idben a felesgemet nagyon rdekelte Kna, s csom olyat rajzoltam amit az onnan hozott fotkon lttam. Azutn mr mindent a sajt fejem utn rajzoltam, a Budokai (Nagy Torna) kzdtert is. Mieltt megcsinltam volna, a csaldommal Bari szigetre utaztunk, s az a sziget lett a Papaya sziget modellje. Az pleteket s a vros az ott kszlt fnykpek alapjn talltam ki. Elg bonyolult doldog volt ^_^. De aztn a Budokai helyszint elg sokat hasznltam a ksbbiekben, gyhogy tnyleg el kellett mennem arra az tra ^_^.
K: Hasznltl ms ltott tjat is?
AT: hmmm... Azutn mr nem igazn... De igen, azt a helyet ami alatt Babi-Di elrejtette a hajjt egy fot alapjn rajzoltam ami afrikban kszlt. Gondoltam ott hatalmas sksgok vannak, s n azt szerettem volna rajzolni. A vge fel szinte semmi ms sincs csak sksgok, szval nem volt knny a dolgom. Igen, tnyleg nehz volt megrajzolni.
K: Ha belegondolok, a sksgok tnyleg teljesen klnbznek az eddigi helysznektl.
AT: Ms tjat akartam mint amit mr rajzoltam. Szerepelt mr a szikls pusztasgtl a hegyvidkig szinte mindenfle. Ki kellett tallnom egy olyan terletet amit mg nem hasznltam, mert az ismtls unalmas lett volna.
K: Sok olyan lakatlan helyet hasznlsz mint a sksgok.
AT: Ha Goku s a tbbiek vrosokban harcoltak volna, az tnyleg megneheztette volna a dolgom. Meg kellett volna rajzolnom a vros lakit, az pleteket amint leomlanak, meg az sszes ilyesmit. Teht, megoldottam hogy folyton lakatlan terleten harcoljanak ^_-. Vagy Bukujutsu-val elrepltek egy ilyen helyre. De ha belegondolsz, mivel Goku minden bartja megtanulta a Bukujutsu-t s kpes replni, sokkal knnyebb a trtnetet kibontani.
K: Pontosan mire gondolsz?
AT: Ht, brki kpes gyorsan odareplni ahol szksg van r. Ez nagyban megknnyti a trtnet fejlesztst s felgyorstja az esemnyeket. Grafikailag pedig hasznlhatok madrtvlat rajzokat a tjkpeknl. Ez volt a f oka hogy annakidejn kitalltam a Kintoun-t (varzsfelht). Ha folyton autkkal s hasonlkkal kellett volna babrlnom, az hamar idegest lett volna.
K: Gondolom a Shoukan-idou(teleportls) is hasonl okbl szletett.
AT: Igen, pontosan. Valahogy el kellett jutni Kaiu-sama-hoz, s j-Namek-re. Radsul mita Goku megtanulta a Shoukan-idou-t sok j harci varicit hasznlt.
K: Ha mr a csatajeleneteknl tartunk, nem nehz folytonosan harcot rajzolni?
AT: De. s sejtheted hogy azrt mert nem lehetett folyton ugyan azt megrajzolni. Kezdetben amg Goku kicsi volt, elg szrakoztat volt, de ksbb, ahogy egyre tbb s tbb lett a harc, jabb s jabb technikkat kellett kitallnom. Viszont tnyleg lvezet volt megrajzolni a csatt Majin-Buu s Gotenks kztt. A specilis tmadsokat igazi gag-manga mdra talltam ki ^_^.
K: Hogy talltad ki a tmadsok neveit?
AT: Tulajdonkppen nem szeretek neveket kitallni a tmadsoknak. Valdi let-hall harcban nem mondod a tmadsod nevt nem igaz? Amig csrgsz s a tmadsod nevt sztagolod, valszinleg meglnek ^_-. De azt mondjk hogy az a j, ha a tmadsnak van neve. A Kamehameha-t a felesgem nevezte el. Trtem a fejem, s azt mondtam neki "Kamesennin specilis tmadst valami-ha-nak kellene hvni. Valami-ha, valami-ha..." erre azt vlaszolta "Mirt nem Kamehemeha?". Ez tnyleg tkletes volt, mert elg hlyn hangzott, pontosan megfelelt Kamesenninnek. A tbbi technika nevt viszont n talltam ki. Rendszerint olyan nevet vlasztottam amit a technika tulajdonosa vlasztott volna. Vegita technikinak angol nevk van, Piccolonak kanji.
K: Amikor elszr kitalltad Piccolot, kezdettl az volt a terv hogy idegen lny a Namekrl?
AT: Termszetesen nem ^_^. Ugyanez a helyzeta a Saijanokkal. Amikor Gokunak kitalltam a farkt, gy gondoltam r, mint egy nagy majomra. Egytaln nem terveztem hogy Goku idegen legyen. Piccolo hasonlan alakult. Inkbb visszafel prblok kvetkezetes maradni. Pldul Nameken a Nagy reg egy trnuson lt egsz id alatt. Pontosan ugyanolyan trnon, mint amilyenen Piccolo-Daimaoh lt amikor elszr megjelent.
K: Tnyleg! Most, hogy emltetted, tnyleg hasonltottak.
AT: Piccolonak valszinleg maradt pr emktredke Namekrl. A nameki pleteket s az rhajt is Piccolo-Daimaoh szke alapjn terveztem. Mivel tbben mondtk nekem hogy hiba volt a trtnetet az rbe vinni, megprbltam minnl kvetkezetesebb tenni mindent.
K: A trtnet tbb fldn kvli helyszinen is jtszdik. Pldul a Tlvilgon. Hogy talltad ki a Tlvilgot?
AT: gy gondoltam hasonlnak kell lennie Kami-Sama kastlyhoz, titokzatosnak, mgikusnak, ugyanakkor valami teljesen mst akartam mint a lenti vilg. gyhogy Lord Enma-t s a segdeit titkrruhba ltztettem. ltalban elszr megtervezem a helyet, s utna rom meg a trtnetet, gy minden a helyn lesz. Azt hiszem a legtbb manga-r hasonlan dolgozik. Elszr a helysznt dntik el, utna rjk meg az esemnyeket a helysznre. gy nem kell annyit gondolkodni.
K: ltalban lehetsges a trtnetet kvetkezetesen megalkotni, de nem mindig sikerl. A hallottak alapjn kicsit betekinthettnk a gondolkodsmdodba. Ksznm szpen!
3 interj:
Krds (K): Hogyan tekint a Dragon Ball mozifilmekre?
Akira Toriyama (AT): A mozifilmeket egy "ms dimenzinak" tekintem, klnbznek az eredeti nyomtatott kpregny kiadstl.
K: Mi az n szerepe a mozifilmek elksztsben?
AT: n ellenrzm a Toei Studio ltal ksztett cselekmnyt s forgatknyvet. Szereplket is tervezek s mdostok, illetve megvltoztatom a nevket.
K: Vannak olyan szereplk, akiket n alkotott?
AT: Igen, pldul Bojack-et (9. film) s Broli-t (8., 10., 11. film). Legutbb pedig Tapiont s Minosha-t (13. film).
K: Hogyan tallja ki a szereplket?
AT: tnzem a Toei Studio-tl rkez filmterveket, s a trtnetnek megfelelen alkotom meg a szereplket.
K: A mozifilmekben van olyan ellenfl szerepl, akit klnsen kedvel?
AT: Nagyon tetszett Janenba tvltozott alakja, amit a Toei Studio rajzoli alkottak meg. Fleg az tetszik benne, ahogyan a harcjelenetekben mozog. Ami azt illeti, a sajt magam alkotta szereplk kzl egyiket sem kedvelem.
K: Az eredeti kpregnyben mi az ellenfl szereplk megalkotsnak mdszere?
AT: ltalban elszr eltervezem, hogy mit kne legkzelebb csinlnom, aztn kidolgozom a trtnetet. Ezutn gondolom ki a szereplket. Mindig megprblok friss, j ellensgeket kitallni, amilyenek mg nem szerepeltek, de ez nagyon nehz... Mgis, azt hiszem, Majin Buu elg jl sikerlt. Mskor sokszor elfordul, hogy elgedetlen vagyok.
K: Amikor szereplket alkot, mely rszket gondolja ki elszr?
AT: Az arcukkal kezdem. Mikzben kitallom az arcot, felptem magamban a testket. Miutn megvan az arc s a test, lerajzolom az alapvet ltzetet. A ruhzatnl figyelembe veszem, hogy beleillik-e a szerepl krnyezetbe, s a harcos szereplk esetn azt is, hogy knnyen lehet-e brzolni a mozgsukat harc kzben.
K: Amikor ellensg szereplt alkot, sokat prblkozik?
AT: A felhasznlt lapok szmt nzve, van, hogy 30-at telerajzolok, s mg mindig elgedetlen vagyok, mskor az els lap megrajzolsa utn azt mondom: "ez j lesz".
K: Mi ksztette arra, hogy jtkokhoz is tervezzen szereplket?
AT: Azt hiszem, Torishima-san (fszerkeszt) indtott r. Kezdetben nem nagyon akartam, de vgl nagyon hasznosnak bizonyult szmomra. Megtudtam, hogy ilyen vilgok is vannak.
K: Egybknt, honnan jtt az az tlet, hogy Songoku Szuper Csillagharcoss (SSJ) vljon, s az ellensgei is megnvelhessk erejket s tvltozzanak?
AT: Gyakran keveredek ingovnyos terletre, mert folyton megkzeltem a szereplk erejnek hatrt. Azt sem terveztem elre, hogy Songoku SSJ-v vljon. Amikor kitalltam az SSJ-t, rbredtem, hogy meg kell vltoztatnom Songoku kinzett, hogy kifejezetten ltszon, hogy most megnvelte az erejt. Ami a designt illeti, az arckifejezse kiss tl gonosznak ltszott. Aggdtam, hogy "nem baj, ha egy pozitv szerepl gy nz ki?". m mivel dhben vltozik t, gy gondoltam, hogy "vglis taln rendben lesz". Ez amolyan mersz dnts volt. Az ellensgek esetben, ha a szerkeszt azt mondja, hogy "nekem nem tetszik", akkor megvltoztatom a szereplt a kvnalmaknak megfelelen (nevet). gy hamarosan az tvltozs a szereplk jellemzjv vlt, ami jabb ktelezettsget jelentett szmomra.
K: A Szuper Csillagharcoson kvl ms mdszereket is kigondolt Songoku erejnek megnvelsre?
AT: Akkoriban nem volt idm tbb klnbz lehetsget kitallnom, ezrt nincsen ms.
K: A "fzi" az ernvels msik mdja, nem? Hogyan szletett ez az tlet?
AT: Azt hiszem, az tlet abbl a beszlgetsbl szrmazik, amit Katsura-kun-nal folytattam arrl, hogy "nincsen ersebb az SSJ-nl". ltalban csak hlyskednk egymssal, s akkor viccesen azt mondta, hogy "ebben az esetben az egyetlen md, hogy valaki ersebb legyen, az egyesls, a fzi lehet." Azt vlaszoltam, hogy "h, ez nagyszer tlet! Nha j dolgokat is tudsz mondani. Ez az els alkalom, hogy segtettl nekem." (nevet) gy szletett az tlet.
K: Mi a helyzet a "potara" tletvel?
AT: Nos, mivel a filmekben sokszor hasznltuk a fzit, gondolkoztam, hogy "most mit tegyek?". Mivel akkoriban sokszor rajzoltam flbevalkat, az jutott eszembe: "Nem tudnm valahogy felhasznlni ezeket?".
K: Teht kezdetben nem a fzi egyik eszkzeknt rajzolta a flbevalkat?
AT: Nem ht. Csak dekorcinak szntam. K: Teht ez a krlmnyekbl addott.
AT: Sokszor kell ktlen tncolnom (nevet). m ha sarokba vagyok szortva, az agyam fellnkl, s tletek kezdenek mleni belle. Radsul nagyon jl tudok ferdteni (nevet).
K: Ez fantasztikus.
AT: Nem, egyltaln nem az. Mindig knyszerplyn mozgok. Az elz epizdban (a kpregnyben) azt rtam, hogy "valami elkpeszt fog trtnni". Most aztn be kell tartanom a szavamat, s valami flelmetesen jt kell kitallnom. Bell srok (nevet).
K: A filmkszts technikjra ttrve, a 12-es s a 13-as moziban vannak komputerrel ksztett specilis effektusok. Mit gondol ezekrl a mdszerekrl?
AT: Azzal a nzettel ellenttben, hogy "minden j technikt hasznljunk fel", n gy gondolom, hogy ezek nlkl is lehet rdekes filmeket alkotni. Azonban ha a filmek ksztse hatkonyabb vlik ltaluk, egyetrtek a hasznlatukkal.
K: Van olyan dolog, amit mg n is komputerrel szeretne csinlni?
AT: Vannak. Olyan dolgokra gondolok, amelyek knnyebb teszik a munkmat, mint pldul komputerrel mozgathatnk egy drtvzas modellt annak ngy szemszgbl ksztett rajza alapjn. Vagy elzetes vzlatok elksztse utn vgleges rajzokat alkot bellk a komputer (nevet).
K: Egybknt a mozifilmek s a TV special-ok kzl melyik a kedvence?
AT: Szeretem a Songoku apjrl, Bardock-rl szl trtnetet. Nagyon drmai, s olyan jelleg trtnet, amilyet "soha nem rnk". Komolyan gondolom, amikor azt mondom, hogy gy tnt szmomra: egy msfajta Dragon Ball-t nzek.
K: Most valami szemlyesebb dolgot szeretnk krdezni. Melyik az els olyan rajza, ami igazn tetszett nnek?
AT: A legkorbbi emlkem egy jl sikerlt rajzomrl egy lovat brzol rajz. Mg mindig emlkszem r. gy reztem, hogy az izletei jk lettek. Szerettem rajzolni. Kiskoromban, mivel nem volt annyi szrakozsi lehetsg, mint manapsg, mindenki rajzolt. Amikor ltalnos iskolba jrtam, mindannyian manga s anime rajzokat msoltunk.
K: Teht letnek ezen szakasza kapcsolatba hozhat jelenlegi foglalkozsval, a mangk rajzolsval.
AT: Lehet. Rendletlenl rajzoltam s rajzoltam. Elszr mindannyian krlbell ugyanolyan szinten rajzoltunk. Egyszercsak elkezdtem egyedi rajzokat kszteni bartaim arcrl, s ekkor kezdtem el azt rezni, hogy "rajzolni j mka".
K: Kthet valamilyen esemnyhez rajzoli plyafutsnak indulsa?
AT: Azt hiszem, hogy Walt Disney s Tezuka Osamu volt az. Kisgyerek koromban voltak "Zugayasan" nev rajziskolk. Az ottani gyerekek tmegesen ramlottak oda kpeket rajzolni. Emlkszem, egy nap rajzoltam egy kpet a 101 kiskutyrl, nyertem egy djat, nagyon megrltem, s most itt vagyok (nevet).
K: A mangtl eltekintve rajzol nha illusztrcikat?
AT: Nem. De gyerekkorom ta megvan az a szoksom, hogy fradhatatlanul nzegetem a krlttem lv vilgot. Mg amikor vsrolni megyek, akkor is inkbb a nzelds kt le, mint a vsrls. A vros ltvnya, a kis trgyak s a ruhk, amiket megfigyelek, nagyon hasznosak a mangk rajzolsnl. Ez a dolog akkor is a segtsgemre volt, amikor mindennapi trgyakat kellett rajzolnom egy (grafikai tervez-) vllalat szmra. "Uuh... Mirt kell szz pr zoknit rajzolnom?", panaszkodtam (nevet). Utlag nzve, ezek a dolgok hasznomra
vltak.
K: Elfordul, hogy vzlatokat kszt valamirl, amit lt?
AT: Nem. A kpeket belegetem a memrimba. Ezrt ltalban, amikor megprblom emlkezetbl lerajzolni a dolgokat, hibkat vtek. "Ilyen volt?" (nevet). De emlkszem a fbb vonsokra. Ha nem is pontosan, de a memrimra hagyatkozva le tudom rajzolni a legtbb dolgot. Azt hiszem, nincs olyan dolog, amit ne tudnk lerajzolni.
K: A Daizenshuu 5. knyvnek interjjban emltette, hogy szeretne egy eredeti animt kszteni. Milyen szerepet szn magnak a munkban?
AT: Szeretnm magam sszelltani a trtnetet s a szereplk design-jt. Egy olyan anime elksztsre gondolok, amit mindenki lvez, ids s fiatal, frfi s n egyarnt. Tovbb, ha lehet, szeretnm a mangt megrajzolni az anime eltt, hogy amikor az animci elksztse kerl sorra, egyszerbb legyen tvinni a m rzseit. Ha elszr lerajzolom, azt is lthatom, hogy rdekes-e. Mg ha ez egy egyszeri lehetsg,
akkor is szeretnm megrajzolni. Jelenleg a megfelel cselekmnyt keressnl tartok.
K: Zrsknt, tudna valamilyen informcit mondani a kvetkez mozifilmrl?
AT: A jv tavasszal kijv film (Az interj 1995-ben kszlt), gy nz ki, "a kpregny 1-tl 8-ig terjed kteteinek trtnett fogja feldolgozni egy srtett formban" (14. mozifilm, The Path to Ultimateness, 1996. mrcius). Radsul a Toeinl dolgoz emberek szeretnk, hogyha figyelmet szentelnnk a film feldobsra szolgl specilis effektusok technikinak. A Dragon Ball TV anime kezdeti sugrzsa sorn a Toei emberei s n mg nem voltunk hozzszokva a rajzokhoz, ezrt kvncsi vagyok, mire kpesek a jelenlegi szakrtelmkkel. Remlem, nem fognak csaldni benne.
K: Ksznm szpen ezt az rtkes beszlgetst.
|